• Gedragscommissie blikt terug en vooruit

Sinds Corona meent de commissie een afname in verdraagzaamheid in de maatschappij waar te nemen en zij willen voorkomen dat dit de sfeer binnen onze vereniging gaat beïnvloeden. Ten slotte is de missie van Sportclub Bemmel dat zij “een voetbalvereniging waar iedereen zich welkom en thuis voelt” wil zijn. Daarom hebben zij gemeend om zoveel mogelijk leden te betrekken bij het beheren van de sfeer in onze vereniging, op en buiten het veld.

Dus heeft de gedragscommissie op 11 november jl. twee bijeenkomsten met de aanvoerders van de juniorenteams van Sportclub Bemmel georganiseerd. Ook de voorzitter was bij de bijeenkomsten aanwezig. Een week van te voren is met een vertegenwoordiging van jeugdleiders deze bijeenkomst voor besproken. Tips zijn meegenomen. De leiders wisten heel goed waarom ze voor een aanvoerder hebben gekozen. Aanvoerders zelf noemde bijvoorbeeld als redenen: ‘motivator in het veld’, ‘leiderschap’ en ‘altijd positief’. Sommige aanwezige aanvoerders vonden het ook wel lastig om uit te leggen waarom ze als aanvoerder zijn gekozen.

We hebben met de aanvoerder gesproken over de belangrijke rol die ze hebben in het team. Binnen het veld, doordat hij of zij alleen praat met de scheidsrechter en de rest van het team niet en je als aanvoerder een verlengstuk bent van de leider. Ook bij het bedanken van de scheidsrechter na afloop van een wedstrijd (speerpunt) heeft de aanvoerder een voorbeeldfunctie! Een aanwezige aanvoerder vertelde dat hij bij een slechte wedstrijd zorgt dat het team toch zijn best blijft doen. We hebben ook besproken dat een aanvoerder ook een rol kan hebben buiten het veld bijvoorbeeld in de kleedkamer, en dat je zelfs je leider of trainer mag aanspreken als diegene een mindere dag heeft.

Tijdens de bijeenkomst met de teams O12 tot O16 was de aanvoerder van het eerste elftal van Bemmel, Ricky Houterman, aanwezig. Hij vertelde dat hij aanvoerder zijn het mooiste vindt wat er is. Als aanvoerder voelt hij een stukje verantwoordelijkheid en neemt het voortouw binnen de groep. Aan het einde van de bijeenkomst reikte Ricky aan elk team een aanvoerdersband uit. De teams die niet aanwezig waren zullen op een later moment de informatie en een aanvoerdersband ontvangen.

In het nieuwe jaar wordt gepland dat bovengenoemde aanvoerdersbanden samen met de verkregen inzichten nog worden uitgereikt aan de teams die niet aanwezig konden zijn. Ook heeft de commissie zelf al weer stappen gezet. Twee van hun leden zijn in januari door de academie voor sportkader van het NOC*NSF opgeleid tot vertrouwenscontactpersoon. Deze scholing was in samenwerking met kaderleden van onze klasse-genoot RKHVV. Met het geleerde kunnen zij commissie en bestuur nog beter adviseren in het beheersen van grens-overschrijdend gedrag. Want …

Wij zijn Bemmel!